Baza projektów


Tytuł projektu: Wschodnioeuropejskie Czasopisma Literackie 1945-2004: Testowanie Ograniczeń i Brukowanie Drogi do Demokratyzacji
Kierownik/Koordynator: dr Agnieszka Będkowska-Kopczyk
Instytucja finansująca projekt: Inne
Konkurs, program, przedsięwzięcie: Citizens, Equality, Rights and Values programme
Wysokość środków finansowych ogółem przyznanych na realizację projektu: 824 890,65 zł
Numer projektu: CERV-2021-CITIZENS-REM
Okres realizacji:
Partnerzy projektu: Beletrina Zavod za zaloznisko dejavnost
Informacje o projekcie: Celem projektu jest wypełnienie luki wynikającej z braku dokumentacji, analiz i świadomości społecznej na temat roli europejskich czasopism literackich, a w szczególności czasopism literackich wschodnioeuropejskich, które w okresie powojennym funkcjonowały jako głos sprzeciwu wobec reżimów autorytarnych i totalitarnych, a w okresie przystępowania krajów wschodnioeuropejskich do Unii Europejskiej i członkostwa w UE pełniły rolę wehikułu przemian i konsolidacji demokratycznej. Konsorcjum projektowe składające się z 8 partnerów z 6 państw członkowskich UE (Słowenia, Polska, Austria, Węgry, Litwa i Włochy) będzie realizować cel projektu poprzez stworzenie bazy materiałów w formie czasopism drukowanych i relacji (nagrania wideo, zdjęcia) oraz wykorzystanie tego materiału do stworzenia interaktywnej wystawy, która będzie prezentowana u wszystkich partnerów. W ramach projektu powstanie też globalna, trzyczęściowa seria wykładów związanych z tematyką opracowywaną w ramach projektu oraz monografia naukowa, skierowana do społeczności akademickiej i eksperckiej.
Dyscyplina:
Status: W trakcie realizacji
Strona projektu:

pokaż więcej
pokaż mniej
Tytuł projektu: PIETE – Partnership for Initial Entrepreneurship Teacher Education
Kierownik/Koordynator: dr Anna Wieczorek
Instytucja finansująca projekt: Komisja Europejska
Konkurs, program, przedsięwzięcie: Erasmus+
Wysokość środków finansowych ogółem przyznanych na realizację projektu: 1 837 596,40 zł
Numer projektu: 2018-1-DE01-KA203-004276
Okres realizacji: 01.09.2018-31.08.2021
Partnerzy projektu: Univations GmbH Institute for Knowledge & Technology Transfer at Martin-Luther University Halle-Wittenberg
Informacje o projekcie: Projekt zakłada współpracę pomiędzy badaczami, pracującymi na uczelniach ekonomicznych i badaczami z uczelni kształcących w zakresie metodyki nauczana. W efekcie tej, zostaną podjęte działania, mające na celu zwiększenie kompetencji studentów różnych kierunków w zakresie przedsiębiorczości, jak i przygotowanie przyszłych nauczycieli do nauczania przedsiębiorczości oraz zwiększania świadomości młodzieży w tym zakresie i propagowania postaw pro-przedsiębiorczych.Rezultatem projektu, będą wytyczne przygotowane w formie kompendium wiedzy dla studentów kierunków nauczycielskich, jak i czynnych zawodowo nauczycieli, oraz wszystkich osób zainteresowanych tą tematyka i projektem. W kompendium omówiona zostanie metodyka nauczania przedsiębiorczości, a także sposoby wspierania rozwoju przedsiębiorczości własnej, jak i przedsiębiorczości uczniów szkół średnich. Ponadto, zostanie opracowane zestandaryzowane narzędzie pomiarowe służącego do oceny kompetencji dydaktycznych w zakresie nauczania przedsiębiorczości. Zarówno kompendium, jak i narzędzie badawcze zostaną po zakończeniu projektu udostępnione on-line w darmowej formie dla wszystkich zainteresowanych.
Dyscyplina: językoznawstwo
Status: Zrealizowany

pokaż więcej
pokaż mniej
Tytuł projektu: Opracowanie platformy prognozowania i monitorowania zanieczyszczeń powietrza
Kierownik/Koordynator: dr hab. inż. Lucyna Brzozowska
Instytucja finansująca projekt: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Konkurs, program, przedsięwzięcie: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2014-2020
Wysokość środków finansowych ogółem przyznanych na realizację projektu: 2 824 169,25 zł
Numer projektu: POIR.04.01.01-00-0078/18
Okres realizacji: 01.10.2019-31.03.2021
Partnerzy projektu: Abakus Systemy Teleinformatyczne Sp. z o.o.
Informacje o projekcie: Projekt obejmował realizację badań przemysłowych w zakresie opracowania prototypu platformy do prognozowania i monitorowania zanieczyszczeń powietrza w obszarach miejskich, w tym związanego z ruchem drogowym oraz procesami spalania paliw w lokalnych paleniskach służących do ogrzewania budynków mieszkalnych. Celem podjętych badań było pozyskanie nowej wiedzy oraz umiejętności w obszarze prognozowania i monitorowania jakości powietrza atmosferycznego, dzięki którym możliwe będzie opracowanie innowacyjnej platformy do predykcji rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń (smogu), podejmowania działań zaradczych na rzecz ograniczania niskiej emisji, w tym związanej z organizacją i intensywnością ruchu drogowego, stworzenia efektywnej bazy danych o możliwych zagrożeniach, wczesnego ostrzegania mieszkańców o poziomach alarmowych zanieczyszczeń powietrza. Realizacja części badawczej projektu wymagała podejścia interdyscyplinarnego, łączącego elementy przynależne dyscyplinom naukowym takim jak: inżynieria mechaniczna, inżynieria lądowa i transport oraz inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka. Podstawowymi zagadnieniami z zakresu mechaniki płynów było opracowanie i dostosowanie autorskich modeli i programów do wyznaczania pola prędkości powietrza oraz dyspersji zanieczyszczeń w obszarze miejskim. W pierwszym przypadku stosowany był model diagnostyczny, wymagający rozwiązania równania ciągłości płynu w obszarach o złożonej topografii. Zastosowano metody: odwzorowań konforemnych i różnic skończonych różnoodległych. W drugim przypadku do rozwiązania zagadnienia rozprzestrzeniania się i osiadania cząstek pyłów zastosowano lagrangeowski model cząstek. Uwzględniano przy tym zjawiska dynamiki atmosfery, przy wyznaczaniu przepływu powietrza w warunkach zabudowy i topografii miejskiej. W ramach zagadnienia modelowania emisji związków szkodliwych brano pod uwagę emisję liniową związaną z procesami ruchu drogowego oraz punktową związaną z zastosowanymi systemami ogrzewania budynków oraz ich zapotrzebowaniem energetycznym. Opracowano autorską metodykę estymacji makroskopowych parametrów ruchu drogowego niezbędnych do określania poziomu emisji ze źródeł linowych. Metodyka umożliwia określanie godzinowego natężenia ruchu na podstawie informacji o średnim dobowym ruchu rocznym dla danego województwa, klasy drogi, przekroju poprzecznym (liczba pasów) oraz udziału ruchu w poszczególnych godzinach doby i dni tygodnia. Prędkość potoku pojazdów zdefiniowano w fukcji natężenia ruchu z wykorzystaniem funkcji oporu ruchu powiązanej z klasą techniczną dróg. Strukturę rodzajową pojazdów estymowano na podstawie danych z badania GPR 2015 na drogach krajowych i wojewódzkich. Z kolei w odniesieniu do emisji punktowej opracowano metodykę wyznaczania poziomu emisji w zależności od parametrów budynków determinujących zapotrzebowanie na ciepło, takich jak, powierzchnia, liczba pięter, rodzaj i sprawność ogrzewania, temperatura zewnętrzna, technologia budowy i zastosowane rozwiązania energooszczędne. Zrealizowane prace badawcze umożliwiają zastosowanie platformy do prognozowania i oceny wpływu projektowanych ciągów komunikacyjnych na stężenia zanieczyszczeń w ich sąsiedztwie oraz wsparcie procesów decyzyjnych w zakresie polityki przestrzennej obszarów zurbanizowanych pod kątem zapewnienia efektywnych korytarzy przewietrzania.
Dyscyplina: inżynieria lądowa i transport
Status: Zrealizowany
Strona projektu:

pokaż więcej
pokaż mniej

Czy wiesz że ...

©2021 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

fundusze.webp

polska.webp

ue.webp