W dniu 21.02.2024 r. odbyło się spotkanie konsultacyjne zespołu ds. opracowania modyfikacji programów kształcenia na kierunkach budownictwo i inżynieria środowiska z interesariuszami zewnętrznymi.
Do najistotniejszych uwag, które pojawiły się w trakcie dyskusji merytorycznej należały:
- sugestia o możliwie wczesnym wprowadzeniu w procesie kształcenia nauczania BIM oraz technicznego języka obcego,
- konieczność zwiększenia wiedzy studentów w zakresie termomodernizacji budynków i obliczeń inżynierskich,
- wprowadzenie zagadnień wiążących kompetencje inżynierskie z zieloną transformacją,
- potrzeba kształcenia wśród studentów kompetencji miękkich związanych z sztuką wypowiedzi i negocjacji oraz psychologią społeczną,
- potrzeba przekazania studentom podstawowych informacji oraz umiejętności związanych z projektowaniem instalacji sanitarnych i połączenie tego z ogólnymi projektami budowlanymi,
- wprowadzenie kształcenia uwzgledniające potrzeby budownictwa mieszkaniowego i wielkopowierzchniowego,
- znajomości przez studentów najnowszych oprogramowani stosowanych w projektowaniu,
- posiadanie stosownych umiejętności w zakresie zarządzania ryzykiem,
- zwiększenie umiejętności studentów w zakresie obliczeń efektywności energetycznej obiektów budowlanych,
- przekazywanie studentom umiejętności czytania dokumentacji technicznej.
W trakcie spotkania przedsiębiorcy zwrócili też uwagę na potrzebę kształcenia z założeniem przystępowania studentów do egzaminów na uprawnienia. Ten element jest bardzo istotny w odniesieniu do zaistnienia przyszłych absolwentów na obecnym rynku pracy.
dr hab. inż. Klaudiusz Grübel, prof. UBB
dr inż. Joanna Grzybowska-Pietras
dr inż. Patrycja Antonik-Popiołek
koordynatorzy merytoryczni
Wydziału Inżynierii Materiałów , Budownictwa i Środowiska
Projektu „Kompetencje dla branż kluczowych – rozwój kompetencji studentów i pracowników UBB”