Celem badań Zespołu jest ocena jakości życia osób w wieku senioralnym ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych korzystających z pomocy instytucjonalnej. Wśród determinantów jakości życia znajdują się m.in. stan zdrowia oraz sytuacja materialna, które niewątpliwie mają priorytetowe znaczenie dla tej kategorii osób, a ponadto kondycja psychofizyczna, niezależność czy więzi społeczne.
W centrum zainteresowania Zespołu jest również analiza form wsparcia i pomocy dla osób starszych oraz kwestie dotyczące stosunku ludzi młodych wobec seniorów, starości i starzenia się. W badaniach jest wykorzystywany m.in. kwestionariusz WHOQOL-Bref, wywiadswobodny,Focus i sondaż diagnostyczny.
Badanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dysfunkcji o różnym podłożu determinujących funkcjonowanie i osiągnięcia uczniów (w szczególności klas młodszych), w tym na lekcjach języka obcego, diagnoza i profilaktyka zagrożeń zdrowotnych, rola nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w tym zakresie.
Zespół podejmuje badania ukazujące związki między językiem, poznaniem, emocjami i komunikacją oraz wskazujące, jak wiedza o tych związkach może przyczyniać się do skutecznego porozumiewania się w procesie edukacji. Pozyskana wiedza dostarcza argumentów na rzecz traktowania języka jako narzędzia poznania. Przyjmując, iż proces kształcenia jest procesem komunikacyjnym zanurzonym w języku podejmowane są badania ukazujące, iż efektywna komunikacja w szkole jest podstawą skuteczności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych. Warunkiem skutecznej komunikacji jest odpowiedni klimat emocjonalny na zajęciach. Badacze podejmują także kwestie związane z kształceniem nauczycieli i nabywaniem przez nich wiedzy oraz umiejętności budujących ich kompetencje językowe.
Jopek-Bizoń M., English Language Teachers on the Stage of School Reality in the Context of the Integrated Education. Nauczyciele języka angielskiego na scenie szkolnej rzeczywistości w kontekście edukacji integracyjnej, in: Język. Tożsamość. Wychowanie (Eng. Language. Identity. Education), ed. K. Feruga, A. Ostrowska-Knapik, Verbum, Praha 2018.
Kochanowska E., Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (Eng. The Child’s Personal Knowledge in the Early School Teachers Reflection and Practice), Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2018.
Kochanowska E. (ed.)., (Z)rozumieć świat dziecka: od kontekstów nadawania znaczeń po dziecięce znaczenia (Eng. To Understand the Child's World: from the Context of Giving Meaning to the Child’s Meanings), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2021.
Kochanowska E., Wspólnota uczenia się drogą ku rozumieniu znaczeń przez dziecko (Eng. Learning Community as a Way to Understand Meanings by a Child) in: (Z)rozumieć świat dziecka : od kontekstów nadawania znaczeń po dziecięce znaczenia (Eng. To Understand the Child's World: from the Context of Giving Meaning to the Child’s Meanings), ed. Ewa Kochanowska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2021.
Wojciechowska J., Biologia lektury. Ranga tekstów literackich w edukacji elementarnej (Eng. Biology of Reading. The Rank of Literary Texts in Elementary Education), „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” (Eng. Elementary Education in Theory and Practice) 2021, vol. 16, no. 1(59), p. 93-110.
Wojciechowska J., Uniwersalizm zjawisk kształtujących znaczenia językowe w perspektywie dziecięcych interpretacji rzeczywistości (Eng. Universalism of Phenomena
Shaping Linguistic Meanings in the Perspective of the Children's Interpretations of Reality), In: (Z)rozumieć świat dziecka : od kontekstów nadawania znaczeń po dziecięce znaczenia (Eng. To Understand the Child's World: from the Context of Giving Meaning to the Child’s Meanings), ed. Ewa Kochanowska. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2021.
Wojciechowska J., Edukacja włączająca - horyzonty myślenia i działania w "szkole dla wszystkich" (Eng. Inclusive Education - Horizons of Thinking and Acting in "School for All"), „Rocznik Pedagogiczny” (Eng. “Pedagogical Yearbook”) 2020: vol. 43, p. 183-195.
W obszarze badań indywidualnych i zespołowych podejmowanych w zakresie krytycznych badań podstawowych w pedagogice znajdują się takie zagadnienia, jak: historia pedagogiki wraz jej metodologią, recepcja myśli pedagogicznej - polskiej i światowej - w szerokim spektrum temporalnym,
Zagadnienia ogólne, w szczególności filozoficzne odnośnie do wychowania, jego przeszłości i przyszłości, pedagogiki jako nauki, włącznie z jej dyskusyjną metodologią. Pedagogika jako nauka, teraźniejszość i przyszłość w edukacji szkolnej.
Badania pogranicza pedagogiki i filozofii, obejmujące problematykę: podmiotowości człowieka w kulturze i oblicza ponowoczesnej edukacji, a w szczególnie kwestie miejsca człowieka jako podmiotu w pluralistycznej kulturze, a także problemy wielokulturowości, aksjologii i antropologii w teorii i praktyce pedagogicznej. Pozostałe zagadnienia: komparatystyka pedagogiczna, jedność teorii i praktyki pedagogicznej, krytyczna teoria szkoły, problemy transformacji przestrzeni edukacyjnej, związki edukacji z państwem i innymi instytucjami uczestniczącymi w procesie edukacji, odpowiedzialność, podmiotowość i dialog w edukacji.
Ocena wpływu organizacji potoków ruchu i stosowanych rozwiązań w transporcie drogowym na jakość powietrza atmosferycznego w obszarach miejskich oraz symulacja propagacji toksycznych gazów w wyniku nagłych uwolnień podczas zdarzeń drogowych. Przeprowadzanie pomiarów warunków panujących na nawierzchni drogi, potoków ruchu, struktury rodzajowej ruchu. Bilansowanie emisji spalin dla ruchu drogowego i symulacje procesów propagacji zanieczyszczeń pochodzenia motoryzacyjnego w powietrzu.
W ostatnich pięciu latach członkowie zespołu realizowali szereg prac B+R zwieńczonych opracowaniem:
Wybrane publikacje:
DOI: 10.1016/j.scitotenv.2013.11.130
DOI: 10.1016/j.trd.2015.12.001
DOI: 10.1016/j.scitotenv.2020.138718
DOI: 10.1016/j.trd.2019.10.019
DOI: 10.3390/en14238028
DOI:10.1016/j.jweia.2023.105539
DOI:10.1016/j.envsoft.2024.106205
Badanie surowców i produktów (celuloza, wełna, len i inne) i możliwości ich zastosowania w różnych sektorach, badanie produktów rozkładu w procesie biodegradacji materiałów, oznaczanie składu pierwiastkowego, badanie właściwości termicznych materiałów (DSC, TGA), badanie odporności mikrobiologicznej i oddziaływania z mikroorganizmami, badanie budowy chemicznej materiałów (FTIR, Raman), badanie wytrzymałości włókien i materiałów włóknistych.
Prace badawcze prowadzone przez centrum kompetencji skupione są wokół tematyki zrównoważonego rozwoju i dotyczą możliwości zagospodarowania surowców naturalnych, w tym odpadów włókienniczych oraz odpadów z produkcji rolniczej i przemysłu spożywczego. Celem prowadzonych prac jest opracowanie technologii umożliwiających produkcję bezodpadową oraz technologii umożliwiających wykorzystanie odpadu jako surowca. Dotychczas badano m.in. celulozę pod kątem zwiększenia rozpuszczalności po obróbce enzymatycznej (współpraca z VTT oraz AB Enzymes), procesy rozpuszczania celulozy w cieczach jonowych, możliwości wykorzystania biomasy miskanta do uzyskiwania kwasu bursztynowego (współpraca z DTU), biodegradację włókien w procesach oczyszczania ścieków, wykorzystanie surowców naturalnych do zastosowań geotechnicznych i antyerozyjnych (współpraca z STFI) oraz możliwości wykorzystania odpadowej wełny owczej (współpraca z OsloMET).
Geosyntetyki - wykonanie badań (normy zharmonizowane):
właściwości: fizycznych - masa powierzchniowa, grubość pod obciążeniem 2,20 i 200 kPa), właściwości mechanicznych- wytrzymałość na rozciąganie metodą szerokich próbek, odporność na statyczne i dynamiczne przebicie, wytrzymałość na rozciąganie połączeń/szwów, właściwości hydraulicznych – wodoprzepuszczalność w kierunku prostopadłym bez obciążenia, wodoprzepuszczalność w płaszczyźnie wyrobu, charakterystyczna wielkość porów, trwałość, utlenianie, hydroliza, odporność na alkalia.
Tekstylia techniczne (włókniny, dzianiny, tkaniny, przędza) – wyznaczanie masy powierzchniowej, grubości, wytrzymałości na rozciąganie i rozdzieranie, wyznaczanie wodochłonności, przepuszczalności powietrza, określenie odporności na ścieranie i pilling.
Wytwarzanie oraz ocena właściwości włókien oraz włóknin z naturalnych surowców odpadowych
i syntetycznych (recykling) stosowanych w inżynierii lądowej (zbrojenie rozproszone, zabezpieczenie przeciwerozyjne skarp i zboczy, dachy zielone, ściany zielone, umocnienia brzegów) i ochronie środowiska (rolnictwo, ogrodnictwo, biodegradowalne materiały opakowaniowe).
Badania nad zastosowaniem sznurów z odpadów tekstylnych jako środka przeciwdziałającego elementów zapobiegających erozji skarp i zboczy: projektowanie, produkcja i aplikacje in situ.
Udział w projektach międzynarodowych:
Projekt Cornet – Pro Geo 2 - Geotekstylia z surowców odnawialnych i tekstyliów odpadowych – nowa mobilna technologia wytwarzania i nowe obszary zastosowania w budowlach hydrotechnicznych i drenażu. (2016 – 2018, G.Nguyen, J. Grzybowska-Pietras, S. Przybyło – wykonawca)
Projekt Cornet – Pro Geo - Trwała ochrona przeciwerozyjna za pomocą geotekstyliów z surowców odnawialnych wytwarzanych i montowanych według innowacyjnej technologii (2014-2016, J. Grzybowska-Pietras, S. Przybyło – wykonawca).
Udział w projektach krajowych:
Polimerowe chirurgiczne systemy resorbowalne z pamięcią kształtu, nr umowy UDA-POIG.01.03.01-00-123/08-00. w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (2009-2013, J. Grzybowska-Pietras- wykonawca)
Realizacja projektów wspólnie z przemysłem:
Projekt firmy ELCEN S. A. pt.: ”Badania mające na celu wyprodukowanie i wdrożenie innowacyjnego produktu jakim będzie włóknina kompozytowa do pochłaniania odorów w procesach przemysłowych i kompostowaniu” (2018 – 2019, J. Grzybowska-Pietras- kierownik części badawczej).
Wykonanie dla przemysłu ponad 400 ekspertyz, badań geosyntetyków, tekstyliów technicznych oraz wyrobów włókienniczych. Zaprojektowanie i wykonanie innowacyjnych wyrobów włókninowych (ELCEN).
Waga precyzyjna max. 750g, waga KB1200-2N, grubościomierz SCHMIDT D-2000-G1, grubościomierz D-2000-G2, grubościomierz do włóknin puszystych TILMET 73, maszyna wytrzymałościowa H50KS, maszyna wytrzymałościowa INSTRON 5544 -2kN, aparat do wyznaczania odporności na statyczne przebicie (CBR), prasa uniwersalna PM-CBR, aparat do wyznaczania odporności na dynamiczne przebicie (stożek), aparat do wyznaczania wodoprzepuszczalności w płaszczyźnie, aparat do wyznaczania wodoprzepuszczalności w kierunku prostopadłym, wstrząsarka wibracyjna ANALYSETTE 3 PRO, urządzenie do wyznaczania charakterystycznej wielkości porów, aparat do badania przepuszczalności powietrza- TEXTEST FX 3300, komora testowa BINDER, suszarka SLW 240STD, stanowisko do skuteczności filtracji (mgła olejowa), przyrząd do pomiaru tarcia kinetycznego, aparat Martindale, zgrzeblarka, igłowarka.
Pracownicy laboratorium to wysokokwalifikowana kadra w skład której wchodzą, biochemicy, analitycy medyczni, mikrobiolodzy, kardiolodzy, ginekolodzy, perinatolodzy, neonatolodzy, neurochirurdzy, chirurdzy. Posiadają duży dorobek naukowy, odbywali zagraniczne staże naukowe a także byli wielokrotnie nagradzani nagrodami naukowymi. Badania w zakresie odpowiedzi naczyń krwionośnych na czynniki naczynioskurczowe i naczynionrozkurczowe są przedmiotem zainteresowania firm farmaceutycznych. Wyniki badań nad skórą oparzoną zostały objęte dwoma patentami.
Badania z zakresu cyberbezpieczeństwo
Przetwarzanie i analiza danych:
Wykorzystanie technologii dostępowych w sieciach komunikacyjnych bezprzewodowych oraz różnego rodzaju fal do transportu informacji i jej przetwarzania (fale: dźwiękowe, elektryczne, radiowe, z zakresu podczerwieni)
W latach 2011-2022, kadra naukowa związana ze wskazanym obszarem wydała ponad 500 publikacji naukowych.
W ciągu lat 2015-2021, przez zespół katedralny był rozwijany kierunek analizy systemowej modeli układów cyber-fizycznych, w tym dynamiki populacyjnej na podstawie badań ilościowych oraz jakościowych złożonych układów przestrzenno-czasowych, w tym systemów nieliniowych, z opóźnieniem czasowym, układów kratkowych, układów na skalach czasowych.
Prowadzona badania dotyczyły stabilności, czułości, sterowania, zachowania chaotycznego, identyfikacji parametrów układów na podstawie wysokowydajnych obliczeń i dużych zbiorów danych, analizy obrazów linii papilarnych.
Wdrożenia uzyskanych rezultatów ujmują procesy medyczne i biologiczne, w tym prognozowanie epidemiologiczne, projektowanie cyberfizycznych układów biosensorowych, organizację służby zdrowia oraz zagadnienia uczenia maszynowego, w tym rekurencyjne sieci neuronowe, podejmowanie decyzji w warunkach niepewności, opracowanie nowego typu bezprzewodowej sieci hybrydowych czujników do monitorowania ruchu pojazdów i pieszych wraz z algorytmami transmisji danych i lokalizacji obiektów.
Patenty:
Wzorcowania i pomiary długości i kąta, wzorcowanie i pomiary przestrzennych obiektów wzorcowych, wzorcowanie: płyt pomiarowych, współrzędnościowych maszyn pomiarowych, współrzędnościowych ramion pomiarowych, współrzędnościowych systemów pomiarowych wyposażonych w głowice optyczne mierzące odległość.
Akredytowane Laboratorium Wzorcujące AP138.
Udział w projektach międzynarodowych:
Nowe technologie:
Opracowano nową metodę szacowania niepewności pomiarów współrzędnościowych. Podstawy nowej metody polegające na przyjęciu jako czynników wejściowych do modelu pomiaru współrzędnościowego różnic współrzędnych punktów przedmiotu przedstawiono w monografii W. Jakubca „Analityczne wyznaczanie niepewności pomiaru we współrzędnościowej technice pomiarowej”. Rozwinięcie metody polegające na ograniczeniu potrzebnych danych do wzoru na MPE i wyników wzorcowania CMM przedstawiono w monografii dr. hab. inż. W. Płowuchy „Wyznaczanie niepewności pomiarów współrzędnościowych metodą analizy wrażliwości”. Opracowany na tej podstawie projekt nowego arkusza normy ISO 15530 jest jednym z ważniejszych wyników projektu JRP 17NRM03 „Standards for the evaluation of the uncertainty of coordinate measurements in industry”.
©2021 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.