Od czasu obrony pracy magisterskiej zajmuję się badaniem wpływu warunków socjalno-bytowych na rozwój dzieci i młodzieży. Związek pomiędzy zachowaniami żywieniowymi i spożywaną żywnością ma ogromny wpływ na rozwój chorób przewlekłych takich jak choroby sercowo-naczyniowe, choroby układu oddechowego, nowotwory czy zespół metaboliczny.
Prowadzone badania dotyczą przede wszystkim częstości występowania nieprawidłowych wartości masy ciała (otyłości, nadwagi i niedoboru masy ciała) w zależności od użytych siatek centylowych (krakowskie siatki centylowe oraz siatki centylowe WHO). Badania obejmują również analizę wielkość masy urodzeniowej, długość trwania karmienia naturalnego, nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej oraz sytuacji socjoekonomicznej badanych rodzin oraz ich wpływa na rozwój fizyczny dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym i młodzieńczym
W kategoriach globalnych prowadzona przeze mnie działalność naukowa koncentruje się na literaturoznawczej analizie dorobku pisarskiego powstałego w ramach krajów angielskiego i hiszpańskiego obszaru językowego. W perspektywie bardziej szczegółowej prowadzone przeze mnie prace badawcze obejmują przede wszystkim następujące zagadnienia:
1) badania amerykanistyczne o charakterze interdyscyplinarnym, łączące w sobie obszary takich dyscyplin, jak np. literaturoznawstwo, kulturoznawstwo czy socjologia i politologia. Wpisane są one w temat ogólny – „zjawiska i procesy kulturowe społeczeństw amerykańskich” – umożliwiający śledzenie zmian społeczeństw obu Ameryk jako powiązanych jednostek geopolitycznych i kulturowych współdzielących m.in. określoną historię i tradycję (literacką, polityczną, ideologiczną etc.), a jednocześnie przejawiających w wielu wymiarach odrębne interesy grupowe oraz indywidualne właściwości określające charakter i tożsamość danej zbiorowości.
2) dyskursy tożsamości grup mniejszościowych stanowiących jeden z komponentów społeczeństw wielokulturowych i wieloetnicznych. Zagadnienie to dotyczy przede wszystkim krajów angielskiego obszaru językowego, np. Stanów Zjednoczonych, Kanady oraz Zjednoczonego Królestwa. Natomiast główny nacisk kładziony jest tu na przejawy aktywności społeczno-politycznej i kulturowej oraz manifestacje odrębności względem dominującej kultury gospodarza.
- Literatura amerykańska (zwł. XX i XXI wieku)
- Literatura hiszpańska
- Literatury mniejszościowe
- Dyskursy tożsamościowe
- Związki literatury z innymi naukami
- Socjologia literatury
- polityka USA (zwł. polityka kulturalna)
Pole badawcze, do którego podchodzę, ujmowane jest z trzech podstawowych perspektyw: literaturoznawstwa - kulturoznawstwa i teatrologii. Charakter i metody, którymi posługuję się przy rozwijaniu pola badawczego, są więc podtrzymywane z perspektywy tzw. "transdyscyplinarności", która zrodziła się wraz ze studiami kulturowymi w szkole birminghamskiej, a także jest projektowana w szkole frankfurckiej (m.in. Theodor Adorno, Max Horkheimer, Erich Fromm) i wreszcie dołącza do francuskiej tradycji badań strukturalistycznych, poststrukturalistycznych, takich jak Barthes, Baudrillard, etcetera. Jak widać, różne metody i autorzy sprawiają, że mój projekt badawczy jest eklektycznym procesem typowym dla metodologii transdyscyplinarnych. Chcemy splatać w różnych zbitkach (Derrida/Deleuze/Guattari) różne aspekty, które prowadzą nas do głębokiego rozumienia literatury, zasadniczo, ale nie tylko do niej, ale splecionej z innymi obszarami myśli. Prace skupiają się przede wszystkim na literaturze hiszpańsko-amerykańskiej, ale nie ograniczają się do niej, sporadycznie obejmując inne literatury. Prace prowadzone są w zakresie dramatu i teatru, narracji i poezji.
1. Dramat współczesny
2. Narracja współczesna (XX i XXI wiek)
3. Teorie poetyckie i poezja latynoamerykańska
4. Procesy twórczości literackiej
5. Krytyka literacka
6. Dogłębne studia krytyki
Literaturoznawczyni i psycholożka interesująca się prozą kobiet autorek z przełomu XIX i XX wieku, feministyczną krytyką literacką, dyskursem feministycznym w Polsce i na świecie oraz psychologią rodzaju (gender psychology). Autorka dwóch monografii naukowych poświęconych Elizie Orzeszkowej i Marii Kuncewiczowej oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularnonaukowych publikowanych w czasopismach w kraju i zagranicą. Współredaktorka pracy zbiorowej pt. Postpłciowość. Praktyki i narracje tożsamościowe w ponowoczesnym świecie (2012). Sekretarz redakcji czasopisma „Świat i Słowo” (2012-2015). Promotorka jednego przewodu doktorskiego. Stypendystka programu CEEPUS FREEMOVER (Uniwersytet Ostrawski, 2022).
Absolwentka Podyplomowych Studiów Kwalifikacyjnych Nauczenia Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Egzaminatorka języka polskiego jako obcego.
Nr ORCID: 0000-0003-0966-3997
Pisarstwo kobiet w literaturze polskiej XIX, XX i XXI wieku.
Życie i twórczość: Zofii Nałkowskiej, Elizy Orzeszkowej oraz Marii Kuncewiczowej.
Feministyczna krytyka literacka – wybrane zagadnienia.
Feministyczny dyskurs w Polsce i na świecie.
Wprowadzenie do gender studies.
Przemiany intymności w wieku XX i XXI.
Stereotypy związane z płcią.
Edukacja a problemy dyskryminacji.
Od 2015 jestem zatrudniona na stanowisku naukowo-dydaktycznym w Instytucie Neofilologii Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej – w chwili obecnej na stanowisku Adiunkta. W roku 2019 otrzymałam tytuł dokotra nauk humanistycznych w dziedzinie dydaktyki na Uniwersytecie Konstantyna Filozofa w Nitrze na Słowacji. W ramach swojej działalności naukowej prowadzę badania nad zagadnieniem znaczenia języka angielskiego jako języka międzynarodowego w edukacji oraz rolą i rozwojem umiejętności przekrojowych. Dodatkowo zajmuję się koordynacją projektów w ramach partnerstw strategicznych KA2 (E+). Jestem współautorką dwóch monografii naukowych, oraz autorką i współautorką artykułów w czasopismach językoznawczych.
Głównymi obszarami działalności eksperckiej jest szeroko pojęta tematyka nauczania języka obcego – w tym jako języka międzynarodowego oraz tematyka związana z nauczaniem umiejętności transwersalnych.
Prowadzenie badań n.t:
Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, profesor Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Pracuje w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Humanistyczno-Społecznym. Dyscyplina naukowa: dydaktyka ogólna, pedagogika wczesnoszkolna, pedeutologia oraz diagnoza i terapia pedagogiczna. Nauczyciel dyplomowany. Centralną oś zainteresowań badawczych i temat opracowań teoretycznych stanowią: komunikacja w toku kształcenia, wiedza i doświadczenia pozaszkolne dziecka, intelektualne narzędzia pracy nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia oraz kompetencje nauczycieli wczesnej edukacji. Autorka monografii: Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (2018), Struktura i funkcje zadań typu „dlaczego” w procesie edukacji wczesnoszkolnej (2007); Wspomaganie procesu adaptacji społeczno-emocjonalnej dzieci sześcio-siedmioletnich do środowiska szkolnego. Program adaptacyjno-socjoterapeutyczny „Moja szkoła – mój drugi dom” (2012). Współredaktorka kilku prac monograficznych, m.in.: Sztuka bycia człowiekiem. Wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia. Artykuły, eseje, wspomnienia, notatki, szkice (2011); Dziecko w przestrzeni słów i znaczeń (2013); Uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej. Dylematy współczesnej edukacji (2013); Nauczyciel wobec wyzwań współczesności. Dylematy, poszukiwania i inspiracje (2013); Profilaktyka, diagnoza i terapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Autorka kilkudziesięciu artykułów w monografiach zbiorowych i w czasopismach naukowych. Członek Sekcji Edukacji Elementarnej działającej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
- wiedza osobista i doświadczenia pozaszkolne dziecka w procesie kształcenia
- komunikacja w procesie kształcenia
- osobiste teorie nauczycieli
- konstruowanie wiedzy dziecka w wieku wczesnoszkolnym
- pytania jako intelektualne narzędzia pracy nauczyciela i ucznia
- diagnoza i terapia pedagogiczna dzieci z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami zachowania
Specjalizuję się w badaniach historii myśli pedagogicznej, historii historiografii, metodologii badań w zakresie historii myśli pedagogicznej a także historiozofii pedagogiki. W tym obszarze opublikowałem autorskie i pod moją redakcją pozycje zwarte (20) oraz przyczynki (ponad 150). Od 2006 r. kieruję działalnością naukową, wydawniczą i organizacyjną Towarzystwem Pedagogiki Filozoficznej. Jestem recenzentem w przewodach doktorskich i habilitacyjnych.
Głównym obszarem badań jest pedagogika historyczna i filozoficzna
Doktor nauk humanistycznych, językoznawca, iberystka. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół tłumaczenia intersemiotycznego (ze szczególnym uwzględnieniem audiodeskrypcji) oraz resemiotyzacji, którą analizuje z perspektywy multimodalnej. Drugim obszarem zainteresowań badawczych jest dydaktyka języka hiszpańskiego jako obcego.
A. Palion-Musioł, Audio description and its application in Spanish language glottodidactics, (ed) Chesla Ann Lenkaitis, Shannon Hilliker, Engaging teacher candidates and language learners with authentic practice, Hershey PA, USA : IGI Global, 2019
A. Palion-Musioł, De la imagen a la palabra. El desarrollo del vocabulario léxico en la clase de ELE mediante el empleo de técnicas audiodescriptivas, Lengua y Habla, 2020 : vol. 24, s. 132-145
A. Palion-Musioł, Nauczanie gramatyki i leksyki poprzez sztukę. Ekfraza, infraza i audiodeskrypcja na lekcji języka obcego, Roczniki Humanistyczne, 2021 : vol. 69, no. 10, s. 91-107
A. Palion-Musioł, Picture-Text : intersemiotic relations in audio description, Między Oryginałem a Przekładem, 2020 : vol. 27, nr 4(50), s. 73-94
Zapraszam do współpracy w następujących obszarach:
• Multimodalna analiza tekstu
• Badanie dostępności tekstu dla osób niewidomych (Audiodeskrypcja)
• Badanie percepcji tekstu multimodalnego
• Badanie tekstów audiowizualnych w ujęciu translatologicznym
• Dydaktyka języka hiszpańskiego jako obcego
Działalność naukowa w obszarze filozofii, zwłaszcza w ramach filozofii techniki, filozofii ponowoczesności oraz etyki. Dorobek naukowy obejmuje również badania z pogranicza filozofii i pedagogiki, zwłaszcza w ramach filozofii edukacji i filozofii wychowania.
Probelmatyka badań oraz obszary tematyczne:
- transformacje w kulturze, społeczeństwie i edukacji
- postmodernistyczne założenia i ich interpretacje
- problemy podmiotu i podmiotowości
- człowiek-technika-kultura-edukacja a ponowoczesność
©2021 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.